Siatki autostradowe to szczególne typy siatek ogrodzeniowych. Mimo, że na pierwszy rzut oka są bardzo podobne do siatek leśnych to dwa zupełnie różne produkty.
"PL A2 Poznan Komorniki" autorstwa Acubens - Praca własna. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons.
Głównym zadaniem siatki autostradowej jest zabezpieczanie autostrad i dróg szybkiego ruchu przed dostępem dzikich zwierząt. Swoim wtargnięciem na jezdnię mogą one bowiem stwarzać realne zagrożenie dla poruszających się po niej pojazdów. Siatki autostradowe od siatek leśnych różnią parametry techniczne. Siatki ogrodzeniowe wykorzystywane przy autostradach muszą bowiem spełniać specjalne wymagania. Wykonane są grubszych drutów, dzięki czemu są dużo bardziej wytrzymałe na rozciąganie. Powłoka cynku, którą są pokryte jest o wiele grubsza, niż na siatkach leśnych.
W infrastrukturze autostradowej korozja siatek jest zjawiskiem nieuniknionym. Dzięki ocynkowaniu siatki autostradowe mogą być dłużej użytkowane w tych, niezwykle trudnych warunkach. na stopień korozji ma wpływ wiele czynników, między innymi:
Siatki leśne, podobnie jak autostradowe również znajdują zastosowanie w budownictwie. Dzięki nim można w bardzo prosty sposób ochronić przed dostępem niepożądanych osób teren budowy. Takie ogrodzenie ma oczywiście charakter tymczasowy, krótkotrwały, a po zakończeniu budowy siatkę leśną zastępuje zwykła siatka ogrodzeniowa.
Mało który kierowca zdaje sobie sprawę z istnienia elementów autostrady, które maja na celu ochronę zwierząt.
Przykładowo, aby uniknąć sytuacji w której zwierzęta przechodziłyby przez jezdnię wkopuje się wzdłuż jezdni wysoką siatkę autostradową. Po to aby zwierzęta nie mogły wykonać podkopu, ani przeskoczyć siatki. Taka siatka musi mieć też odpowiednią wielkość oczek ponieważ mniejsze zwierzęta bez problemu mogłyby się przez nią przecisnąć. W tym celu w dolnej części ogrodzenia montuje się dodatkową siatkę z małymi oczkami.